Dinsddag 12 april 2022, 20.00 uur:

"Een voettocht langs de frontlijn van de Eerste Wereldoorlog",
door dr. Toine Lamers.

In 1962 bezocht de spreker op deze avond, Toine Lamers, voor het eerst Frankrijk. Het was geen vakantiebezoekje, in tegendeel. Het 12e bataljon Garde Regiment Jagers, waar hij deel van uitmaakte, oefende in La Courtine. In alle plaatsen in Frankrijk waar hij doorheen kwam vielen hem de gedenktekens op, kleine en grote monumenten die zich bijna altijd op de markt bij het gemeentehuis bevinden, vaak volgeschreven met de namen van gesneuvelde Franse soldaten uit vooral "La Grande Guerre", zoals de eerste wereldoorlog hier nog genoemd wordt. Alle vakanties die Lamers erna in Frankrijk doorbracht hebben zijn interesse in deze oorlog doen toenemen. Hij heeft vele slagvelden bezocht en van half april tot half mei 2013 een wandeltocht gemaakt langs de Westelijke Frontlijn, van Nieuwpoort tot Delle aan de Zwitserse grens.

Over deze tocht gaat het deze avond. Toine Lamers zal ons meenemen op zijn tocht en aandacht besteden aan de plaatsen en gebieden waar hard is gevochten en vertellen hoe de strijd er verlopen is. Het eindresultaat was vaak nauwelijks het vermelden waard, maar het aantal gesneuvelden en gewonden niettemin weerzinwekkend. Lamers zal aandacht besteden aan veldslagen bij Ieper (Westhoek), in de Artois en Picardie, Champagne, Verdun en de Vogezen.

De spreker van deze avond, dr. A.P.M. (Toine) Lamers, is histoloog en celbioloog en oud-docent aan de Radboud Universiteit Nijmegen en de Hogeschool Arnhem Nijmegen.