Donderdag 7 oktober 2021, 20.00 uur:

"Medische innovaties kritisch bekeken"
door prof.dr. Maroeska Rovers.

Investeren in technologische ontwikkelingen in de zorg kan en moet veel effectiever, zegt wetenschapper prof. dr. Maroeska Rovers. Alles wat nieuw is, is nog niet altijd beter. Dat kunnen we pas zeggen als we het nieuwe wetenschappelijk getoetst hebben op veiligheid, effectiviteit en werkzaamheid. Maar dan wel vóórdat het in "de markt wordt gezet". In de praktijk gaat het bij technologische innovaties echter anders, in ieder geval anders dan wanneer het geneesmiddelen betreft. Industrie en dokter krijgen een idee, ontwikkelen een nieuwe technologie, gaan ermee aan de slag en evalueren pas daarná.

"Veel te laat" zegt Rovers, "en daarom verdwijnen nieuwe technologieën soms weer snel". Er moet, volgens Rovers, veel eerder en in gezamenlijkheid met álle betrokkenen, artsen, de industrie, ziekenhuisdirecties, verpleegkundigen en, niet te vergeten, de patiënten zelf, kritisch naar medische innovaties worden gekeken. Zijn ze wel effectief? Zijn ze wel duurzaam? En zijn ze betaalbaar? "De chirurg opereert veel prettiger met de robot, maar die is wel drie keer duurder".

Een boeiende discussie die zeker niet alleen gaat over kosten van de zorg en de beheersing daarvan, maar ook over de medisch-ethische en zorginhoudelijke aspecten.

Prof.dr. Maroeska Rovers is hoogleraar "Evidence-Based Surgery" aan het Radboud UMC in Nijmegen.