Dinsdag 3 mei 2022, 20.00 uur:

"Mijn passie voor de opera",
door dr. Mathieu Gielen.

Getroffen door het zigeunerkoor uit "Il Trovatore" van Verdi, is mijn liefde voor de opera begonnen. Dat was vele jaren geleden, toen ik luisterde naar het operaprogramma dat elke zondagmiddag werd uitgezonden op Radio Brussel. "Alhoewel ik toen nog niet wist waar het over ging, werd me dat een beetje duidelijk na het zien van een film, in Cinemascope, over het leven van Verdi met hierin fragmenten van zijn opera's. Ik was toen 16 jaar.".

Aldus Mathieu Gielen, de spreker van deze avond. Hij werd een fervent liefhebber van de opera en geleidelijk ook een kenner ervan. "De liefde voor de opera is gebleven en steeds als ik in de gelegenheid was, in welk land of welke stad dan ook, ging ik naar de opera".

In deze voordracht zal Mathieu Gielen zich beperken tot de Italiaanse opera en meer in het bijzonder tot de bekende en zeer toegankelijke opera's van Giuseppe Verdi (1813-1901) en Giacomo Puccini (1858-1924).

Met de teksten van aria's en koren, vergezeld door beeld en geluid, zal hij proberen om ook de niet-liefhebbers van de opera te laten genieten van deze kunstvorm in de muziek. Totaaltheater: dichtkunst (libretto), zang (aria's en koren), orkest, afwisselende decors en, in vele opera's, ook nog ballet.