Dinsdag 11 april 2023, 20.00 uur:

"De relatie tussen Mahlers liederen en zijn symfonieën",
door drs. Gerard op het Veld.

De meeste mensen kennen Gustav Mahler als de componist van indrukwekkende symfonieën. Zij vormen een klinkend dagboek van diens leven, met al zijn gelukkige, maar vooral ook ongelukkige momenten. Er zijn weinig componisten die hun innerlijke roerselen zo bloot leggen als Mahler. Zijn symfonieën vaak in één adem genoemd met die andere symfonische geweldenaar, Anton Bruckner. Maar er is een wereld van verschil: Bruckner bouwde kathedralen van klanken als eerbetoon aan God, Mahler wilde zelf tot aan de hemel reiken.

Gustav Mahler begon zeker niet meteen met het componeren van symfonieën. Eerst componeerde hij een groot aantal liederen, die - vooral bij de eerste vier symfonieën - een grote rol spelen. Hij citeert er zelfs letterlijk uit. Wat deze liederen betekenen en waarom hij ze gebruikte, wordt in deze voordracht duidelijk gemaakt aan de hand van beeld en muziek.

Gerard op het Veld, geboren in Maastricht, kreeg zijn eerste pianolessen op 8-jarige leeftijd van mevr. Clemens-van der Horst. Tijdens de studie Frans aan de Radboud Universiteit Nijmegen koos hij muziekwetenschappen als verzwaard bijvak. Tijdens en na zijn studie vervolgde hij zijn pianostudies bij Alphons Asselbergs en later bij Frits Jellema. Gedurende enige tijd was hij muziekrecensent van dagblad De Gelderlander. Van 2000 tot 2018 was hij als bestuurslid van de Nijmeegse Stichting voor Kamermuziek belast met de programmering.


Hij treedt als pianist op in allerlei combinaties. Ook begeleidt hij regelmatig zangers. Hij geeft sinds 2010 voor meerdere groepen luistercursussen klassieke muziek in De Bosduivel in de Heilig Landstichting. Ook geeft hij op uitnodiging regelmatig presentaties over muzikale onderwerpen.

Stichting Culturele Activiteiten Molenhoek @ 2018