Dinsdag 4 oktober 2022, 20.00 uur:

"De verborgen Meesters van de Middeleeuwen",
door drs. Peter van der Heijden.

De drie broers Van Lymborch: Herman, Paul en Johan (1380/85 - 1416) staan aan de wieg van de Nederlandse schilderkunst. Deze wereldberoemde kunstenaars zijn geboren in Nijmegen. Daar kregen zij hun opleiding in het familieatelier Maelwael Van Lymborch gelegen aan de Burchtstraat. Hun grote leermeester was hun oom Johan Maelwael die hen voorging in hun carrière het Franse hof. De namen van de drie broers en hun oom raakten lange tijd in de vergetelheid. Hun werk daarentegen bereikte wereldfaam. Hun afbeeldingen kom je namelijk tegen in eindeloos veel reproducties en publicaties.

De getijdenboeken met honderden miniaturen, de Belles Heures en de Très Riches Heures, worden gerekend tot de absolute top van de middeleeuwse schilderkunst. Sinds de "blockbuster" tentoonstelling in Museum Het Valkhof in 2005 en de opening van het Gebroeders van Lymborch Huis in Nijmegen in 2019, is er weer volop belangstelling voor de drie broers.

Drs. Peter van der Heijden (1962) is historicus en filmmaker. Hij studeerde aan de Radboud Universiteit en maakte reportages en documentaires voor nationale en regionale televisie en talloze films voor musea en andere instellingen, veelal met een historische inslag. Sinds 2019 is hij conservator van het Gebroeders van Lymborch Huis in Nijmegen.