Donderdag 7 maart 2024, 20.00 uur:

"De verschrikkingen van de 80-jarige oorlog in onze streken",
Bauke Eekma en Theo van Brunschot.

Wie kent de Slag op de Mookerheide niet? Waarschijnlijk weet u zelfs dat deze plaatsvond op 14 april 1574, aan het begin van de Tachtigjarige Oorlog. De landelijke bekendheid van Mook is voor een belangrijk gedeelte gebaseerd op deze beroem-de slag hier bij ons mooie dorp. Maar weet u ook hoe die veldslag hier bij onze Mookerheide precies verliep? En waarom er juist hier in onze streek zo`n bloedige en belangrijke veldslag werd uitgevochten?

De Slag op de Mookerheide duurde slechts anderhalve(!) dag. De Oorlog duurde, met een pauze van 12 jaar, zoals de naam al zegt, zo`n tachtig jaar. Was het de rest van deze lange periode rustig in ons gebied? Alles behalve dat. Mook lag tientallen jaren in het frontgebied van de strijdende partijen. Wat voor verschrikkelijke gebeurtenissen hebben zich nog meer hier afgespeeld? En hoe zwaar moet de plaatselijke bevolking hier onder hebben geleden?

Al deze vragen zullen aan bod komen in deze lezing over "De verschrikkingen van de Tachtigjarige Oorlog in onze streken" die verzorgd wordt door de inleiders van de avond Bauke Eekma en Theo van Brunschot van de Stichting Huys te Moock.

Plaats: Gemeenschapshuis de Wieken, Esdoornlaan 5, 6584 BD Molenhoek.
Aanvang: 20.00 uur precies.

Stichting Culturele Activiteiten Molenhoek @ 2018