Donderdag 22 februari 2024, 20.00 uur:

"Aziatisch gedachtegoed in het Westen",
prof. Paul van der Velde.

Yoga en mindfulness, zen, inmiddels zijn het ingeburgerde termen in Nederland. De Boeddha beelden staan in tuincentra en op meubelboulevards. Azië heeft iets ongrijpbaars, iets mysterieus en dat spreekt velen aan. Bovendien lijken de spirituele en culturele tradities van Azië heel erg oud te zijn en daarmee gelouterd door de tradities.

Er is inmiddels al een behoorlijke tijd sprake van een forse interactie en handel tussen Azië en het Westen. En toch blijkt bij nader inzien soms dat dit beeld van het oude religieuze Azië niet helemaal klopt. En er is ook nog eens echt sprake van eigen ontwikkelingen van Aziatisch gedachtegoed in het Westen. Soms reizen meditatievormen die in het Westen zijn ontwikkeld op basis van Aziatische praktijken weer terug naar Azië. Voor een workshop boeddhistische meditatie, yoga of zen hoef je ook helemaal niet meer naar Azië te reizen. Die zijn er in Nederland genoeg. Wat zegt dit allemaal over Azië en over ons in het Westen? Bovendien waarom zijn er eigenlijk zo weinig yogascholen in India terwijl yoga daar toch vandaan zou komen? Naar dit soort onderwerpen gaan we kijken.

Paul van der Velde studeerde Indiase talen en culturen aan de universiteiten van Utrecht en Leiden. Hij promoveerde op pelgrimage praktijken, mystiek en poëzie rond de god Krishna in NoordIndia (Brindava) en middeleeuws Hindi. Tegenwoordig is hij werkzaam als hoogleraar Aziatische Religies, Sanskriet en Hindi aan de Radboud Universiteit Nijmegen. De laatste jaren doet hij veel onderzoek naar interacties op religieus/spiritueel gebied tussen Azië en het Westen. Hij reist nog veel naar Azië.